2016. május 6., péntek

 HALÁLLISTA: OPENINGEK 

Első opening:
  Az első talán még nem volt olyan energiától duzzadó mint a második, mégis jó választásnak tartom. A kezdéshez ez illett jobban. Főleg L és Kira szembenállását mutatja, amelyet az ellentétes színekkel is kifejeznek. A kék és vörös színpár a későbbiekben is sokszor megjelenik az animében.Erről szól a Halállista első fele, a párharcról mely a sorozat legjava. A végtelen folyosóval a jó és a gonosz örökös küzdelmét fejezik ki. A város az állandó háttér, ahol a cselekmény játszódik természetesen Japán.
 Az anime fontos témája a halál. A halál motívuma ezért sok helyen megtalálhatóak. Erre példa a görcsös, szenvedő, véres kéz és a vérrel írt vonalak a listában az opening végén. A hatalmasra dagadt sárgás hold is a halál és az élet párosával kapcsolatos, de köze van Light nevéhez is, ami szintén nem véletlen lett "Fény". A magasság a fölény, az erő, a hatalom, az erős szembe szél a viszontagságok metaforája, amellyel Light néz szembe.
 A Halállistában rendkívül fontos az alma szimbólum, ami leginkább az életet szimbolizálja. Ryuk az animében falja az almákat "A halálisten elemészti az életét":
„Ízletesek az almák az emberi világban. Hogy is mondják ez? Lédús."
„Light igyekezz!
De azért durván bánsz velem...velem keresteted meg a kamerákat, majd megtiltod hogy a házban almát egyek..."
„Lédús vagy hogy is mondjam, annyi szent hogy finom."
 Az alma bibliai jelkép és nem is ez az egyetlen. De a biblián kívüli világban is sok többletjelentéssel bír, rengeteg helyen jelenik meg szimbólumként. Attól kezdve, ahogy Light a legelején elkapja, végig jelen van egészen az utolsó képig, ahol a megharapott alma látható a Lista előtt.
 Ezek alapján, két értelmezésről beszélünk: az opening és az anime értelmezéséről. A zárókép juttatta eszembe, hogy ha az almát a Listára cseréljük sokkal jobban értelmezhető, ami a képeken történik:
  • Ryuk Light felé nyújtja az "almát";
  • Light elkapja az leejtett "almát";
  • Light az "almával" a város felett sétál ;
  • Light az "almát" az arcához tartja, majd elfordítja a fejét (nem harap bele);
 Az a rész, amikor az arca visszatükröződik az „almáról” ha értelmezzük: Light a füzet által kiteljesedik, megmutatkozik valódi személyisége, így látjuk meg mi van a lelke mélyén, az „alma” tükrében. Végül az "alma" a Listával cserélődik ki az asztalon, így világossá válik hogy ez egész idő alatt azt jelentette.
 Az idegen kék hajú hölgy, Amane Misa. Bár nem egyszerű megállapítani a szemei és a haja alapján, de ha a ruháját figyeljük egyértelműen beazonosítható. Érdekes hogy annak ellenére hogy a „rossz” oldalon áll, az anime őt mégsem ábrázolja gonoszként. Talán éppen ezért van ez az apróság az openingben így, de erről lejjebb. Van még itt egy remekül összerakott képen, ahol Misora Naomit látjuk a halott Ray Pamberrel az ölében. Emellett szokásos karakterfelsorolások találhatóak, bár a halálistenek között látunk párat, amelyek csak a mangában szerepeltek.
 A pepita lapon összetörő figura maga Yagami Light. Talán a személyiségének gyökeres megváltozására utal, vagy a jobbik fele törik szét mivel eldönti hogy ő lesz az a személy, aki életét és lelkét áldozza a világ megváltoztatásáért. Nem tudom biztosan. De érdekes, hogy ez a második openingben is benne lesz. Egy másik közös pont a kettő között a rózsa. A rózsa a Hajnal színe a fényhez és Istenhez is kötődik, így jutunk el Light nevéhez, akihez pedig mindkettő passzol.
 A Halállista örök kedvence az emberi szem, amit zavaró közelségből is megfelelően részletesen képes ábrázolni. Itt is és az anime során is rendkívül fontos szerepe van, rengetegszer játszanak ezzel. A japán rajzfilmek világában a hosszúkás vékony szem a gonoszság, míg ennek ellentéte a nagy kerek szem az jóság, az ártatlanság jelképe. Erre remek bizonyíték ez a Halállista. Kira belső gondolatmeneteinél még inkább elvékonyodik a szeme és akkor amikor elveszti az emlékeit különös módon a szemei is kikerekedtek.
 Az utolsó kép előtt még látunk valami érdekeset. Light széttárt karokkal egy díszes háttér előtt pózol a világ felett. Ez véleményem szerint Kira megistenülése, amit Light vizionál miután felszedi a Listát. Ez maga a célkitűzés:
„- Megalkotok egy olyan világot, amiben csakis azok a jó és tiszta szívű emberek élhetnek, akiket én létezni engedek."
- Ha így teszel te leszel az egyetlen gazember az egész földkerekségen.
- Mi miről beszélsz? Ryuk, alighanem én vagyok a legderekabb és legtehetségesebb diák egész Japánban. És én...
Én leszek az új világ istene!”
Aki szerette a Halállistát sosem fogja elfelejteni ezt a számot:
  
 
  
Második opening:
  Érdekes váltás. A legelején megjelenik a „Deathnote” felirat különböző nyelveken: az egyértelmű angol és japán mellet, francia, olasz, spanyol, orosz, kínai, koreai és thai nyelven. A magyar természetesen nincs ott, furcsa módon a német sem. A lendületes kezdés után folyamatos mozgásban marad. A feliratok mellett halálistenek képei villannak fel. Az egész olyan energikus és felvillanyozott a főcímmel egyetemben. Ez már egy teljesen más stílus. Az előzőben elképzelhetetlen volt, egy olyan mint a lángoló kép Light nevető arcával. Ez az arc a Találkozás című részből lett kiemelve, egy igen remek jelenetből vágták ki.
 Csak kedves kis dallamokat hallunk és csak húzzák az időt a hazaúttal, na meg az aranyos Sayuval, aki éppen azt a csipszet falja a tévé előtt, amiről pár része még úgy tudtuk hogy csak Light eszi meg. Ez volt a csipszes rész lényege, amiért csak Light vehette ki a szekrényből. Na jó, ez nem igaz. Igazság szerint ez csak a Deathnote film kiegészítése, az erőleves ízesítés. Sayu csipszes zacskója különben sem olyan mint Lighté volt. Gratulálok a készítőknek, amiért odafigyeltek erre a részletre.
 Fejvesztett színkavalkád, hirtelen feltűnő és eltűnő alakok jellemzik. Különös, oda nemillő jelenetek tarkítják. Ilyen L aki a forgószékével az asztal előtt falatozgat. Ezzel a vicces látószöggel, egy ideális gif alapanyag:


 De ott vannak még L rúgásai is, ami talán a 17.részben lévő verekedésre utalhat, de egyébként céltalannal látszik. Ryuk almát kerget egy pepita fal előtt és ez a pepita sem először jelenik meg.
Misa egy elbűvölő teremtés. Itt jön elő ismét a rózsa, a leányzót egy rózsamintás takaróra fektetik. Ennél a résznél egyértelmű, hogy Misával csábítják a nézőt. Kéjesen hátrafordul miközben a rózsás ágyba bújik. Az elsőben egy ártatlan Misát láttunk, aki Kira felé közeledik az esőben, így viszont teljesen más megvilágításba kerül.
A rendőrég bemutatása itt sokkal alaposabb és szebb lett. Aztán Ryuk elkap egy töltényt, ami egy újabb humorosabb megoldás.
 Mindezek közül a lassú rész a legjobb. A dörmögő gitárral és az énekkel fokozatosan készít fel a fináléra. A háttér persze megint a város . Egyébként a szokásos karakterek Deathnotehoz hűen a stílus oltárán feláldozott eredeti színekkel. Mint például a felismerhetetlen szőke Takada Kiyomi kisasszony. Majd a gyors képek sorozata, ami ismerős lehet innen-onnan. Az elsőben volt hasonló vágás és konkrétan onnan is merít (pl.: Misa kék hajú képe, vagy a hollók a Kivégzés című részből).
 Light megint összetörik, de a lényeg a zárókép előtt van. Yagami Light a halál istenek világában, ez azért említésre méltó. A manga alternatív befejezése, amiben Light "nem kerül sem a mennybe sem a pokolba" amit az animéből készült film is kiegészít, megjelenik a második openingben.
 De ha már itt tartunk. A Relightban lévő szemüveges halálisten ismerős lehet. A film újdonsült halálistene, felkeresi régi cimboráját Ryukot és ad neki egy almát, hogy cserébe elmesélje neki saját történetét. Merő spekuláció persze hogy ez Yagami Light, de mindenesetre nagyon érdekes felvetés. A manga az első napjait meséli el ebben a világban, ami frenetikus. Kirának ugyanis el kell viselnie az összes halált, amit másoknak okozott. Hat év kemény munkája, többnyire persze szívroham:
„Mert ha nem írok halál okot, biztos hogy szívroham viszi el. Ez a Lista legszebb tulajdonsága, Ryuk."
 Az opening végén találunk még kedves kék rózsákat is, ami egyértelmű Hupikék törpikék utalás. Az említett filozófiai műben, az egyetlen női karakter Törpilla, aki abban a bizonyos részben egy kék rózsáról áhítozik. A fordulat az hogy végül vágya teljesül, a rózsa kékké változik kedve szerint, viszont a kicsi törplány elveszti gyönyörű királykék színét. Világos tehát, hogy ennek a szörnyű áldozatnak a szimbólumát helyezték el a Lista mellett, a záróképen. De csak a tisztánlátás kedvéért:
„Először is Törpillát nem Törpapa teremtette, hanem Hókuszpók. Törpilla az ő gonosz kémje volt és elakarta pusztítani Apraja falvat, de a törp életmód túláradó boldogsága megváltoztatta őt. Ami meg a gruppen szexet illeti...Hát olyan ott nincs! A törpök aszexuálisak, nincs is nekik nemzőszervük a kis fehér gatyájuk alatt."
 ...vicces. Félretéve, a hideg kék színű véres rózsa, ha megint a fénnyel és Istennel értelmezzük, akár Yagami Light halálát is jelentheti. Ez megmagyarázná a helyszín választást is. A kék a halál színe. A pár másodpercre bevillanó vulkánként kifröccsenő vér pedig ha Mikami, az összevérzett rózsák hű követője és végrehajtója hibáját jelzi, ami Kira halálához vezet. Persze ez mind csak spekuláció, igazság szerint az, hogy ennyire gazdag vizuálisan igazán megnehezíti az elemzést.
 Tehát várom a kedves olvasók gondolatait erre a kérdésre:
   
Mit jelenthet a rózsa az openingben?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése